Saskia Keijzers
Mijn keramische beelden zijn over het algemeen vrij grof van structuur en opbouw,
zijn monumentaal, dienen als gebruiksgoed en bestaan uit vrije vormen.
“Organisch abstract”, in combinatie met metaalaccenten krijgt het geheel een wat ruigere uitstraling.
Glazuureffecten ontwikkelen, onderzoeken en experimenteren met o.a. oxides bieden mogelijkheden aan de beperkingen en mogelijkheden van de keramiek.
Een beeldend onderzoekende experimenterende houding, die ik kan sturen door er constant les uit te trekken.
“De verwondering van de vergankelijkheid” en “Scheppen door verwoesting” is mijn leidraad.
Kennis, durf en creativiteit maakt tot hedendaagse vormgeving en vergroot mijn beeldend denkvermogen.
Vaak door items als sociaal en maatschappijkritisch kom ik tot verbluffende resultaten.
Achter elk beeld schuilt een verhaal, doordrongen van emotie en context.
Als afgestudeerde Mode/Textiel-vormgever heb ik een jarenlange keramisch verantwoorde
opvoeding genoten tot zelfstandig keramist d.m.v. privélessen. Nog altijd ben ik in ontwikkeling
in de discipline Beeldhouwen aan de Kunst Academie Noord-Limburg. ( B )
Door mijn ervaring, interesse, persoonlijke kader en omgeving kan ik d.m.v. een visuele instelling,
beeldmateriaal verzamelen en die bundelen tot een inspiratie-boek als handleiding.
Uit deze bundel schetst zich een weergave, die mijn uiteindelijke werken zullen gaan bepalen.
In mijn collage-boek stop ik alles wat er voor mij toe doet en is voor mij een lifestyle.
Voor mij hoeft keramiek niet op zichzelf te staan, toevoegingen van andere materie of de combinatie
met niet voor de hand liggende vormen verschaft een eigentijdsheid.
Hiermee creëer ik een eigen taal. Door de jaren heen ontwikkelde ik affiniteit met beeldende kunst
en vormgeving alsook elementaire vaardigheden en technieken.
De omgeving laat ik de vorm bepalen zodat het beeld een eigen leven kan gaan leiden.
Sterk gebiologeerd door mens en natuur bewandel ik “de weg er naar toe” en is een
interessant onderzoek en steeds opnieuw een leerproces.
Oude technieken versus moderne ontwikkeling en door die te blijven verfijnen, ontstaat er steeds een
nieuwe uitdaging en raakt nooit uitgeput.
Direct na mijn studie aan de Academie Beeldende Kunst (ABK) Maastricht,
ben ik vooral in de transformaties gedoken in het juwelenbranche- atelier.
“The fifth element “ ben ik zelf als ik Raku stook, een eeuwenoude Japanse stooktechniek ontstaan uit de
primaire elementen van het bestaan in de Zen-cultuur: water, vuur, aarde, lucht en de verbondenheid met de
stoker.